13 Mei 2012

Semangat yg dicari..

Salam dan selamat hari minggu semua...

Ini adalah story smlm yg belaku pada pukul 3 pagi..guruh dan petir kuat sangat seolah2 berlawan di atas langit sana. Tak lama kemudian hujan pun turun mencurah2 ke bumi dtg dgn pakej lg..angin yg membawa segerombolan ribut. Umpama ada 1 kuasa amukan yg begitu ganas dan kejam. Menyapu2 kasar atap rumah dan melibas semua pokok2 yg ada. Kuasa angin yg mdtgkan ribut dan hujan ini menimbulkan rasa takut pd aku dan anak2.

Takutnya...hanya itu yg aku rasa sambil memeluk anak2 yg sedang menangis. Di dlm hati hanya berdoa semoga semua ni cepat bhenti..aku tak sanggup lagi tgok anak2 mnangis dan mengigil stp kali ternampak cahaya melalui tingkap dan diikuti satu dentuman kuat. Sekuat2nya..sehingga fius utama terpadam Sendiri.

Taklama selepas itu aku memberanikan diri utk on kan balik. Sb tak nak bb tersedar akibat kepanasan. Rupanya tak lama selepas aku on semula. Fius tu tpadam sendiri dan kali ni aku tak keluar utk on. Sb 2 anak da paut2 badan ni dan aku dah tpaku disitu. PANG!!!! Satu lg dentuman kuat di ikuti dgn bebola api yg besar sangat. Cahaya dari bebola tu dapat menerangkan satu rumah dlm beberapa saat.

Kali ni bapak mertua pulak keluar utk onkan..tp dia di kejutkan dgn bebola api yg sedang bergolek2 dilantai bahagian hall. Dlm beberapa saat shj dari fius utama tu terpancar percikan api yg terang sgt. Tp kejadian ni aku tak tgok sb aku bkurung dlm bilik dan bpelukan dgn anak2. Alhamdullilah..api tu dpt di padamkan daripada terus merebak.

Sejak dari waktu tu aku bkurung dgn anak2 sampai pkul 4lbh. Dorg tlalu trauma bila aku lepaskan pelukan mesti tersedar. Tak sampai hati aku terus jer temankan dorg dan biarkan aper yg belaku di luar sana.

Bila dah pagi dlm pukul 5.50 baru aku tahu cerita sebenar. Dan ini adalah kejadian pertama yg belaku. Petir yg teramat kuat yg hampir membakar rumah ini. Hari pun semakin cerah dan keadaan dah reda serta tenang mcm biasa. Baru la semua jiran2 kuar berkumpul dan baru aku tahu, bukan rumah aku jer yg kena 4 rumah lain pun turut kena. Termasuk jugak lampu jalan sepanjang jalan.

Rumah yg paling teruk kena umah cik gayah..dengar cerita api masih terpercik kuar dari meter tu dan diikuti dgn bunyi elektrik. Dlm pukul 12 tgh hari semua masalah dah selesai selepas tnb dtg tukar meter baru..tp mmg azab jugak la nak tunggu tu dlm keadaan gelap dan panas serta anak2 yg ketakutan. Walau mcm mana pun aku tak boleh takut dpan dorg dan kena sentiasa kuat supaya dorg lbh bsemangat. Sb ketika ini aku mama dan aku jugak papa pd dia org...

posted from Bloggeroid

2 ulasan:

  1. api terpercik???iskk takutnye...>_<

    BalasPadam
  2. Yup..boleh terbakar rumah klu penghuni tak tersedar..

    BalasPadam