05 Julai 2012

Pemanggang Ikan Ajaib

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Tengah2 malam nie aku nak alkisahkan mak mertua aku yg berkenan benau nak beli pemanggang ajaib. Dia jd excited lepas tgok anak dia yg dekat kl tu kukus ikan guna pemanggang nie. Pe lagi berkali kali ar dia dok cakap menda nie, last sekali aku offer kan diri utk bawak dia g menang glassware. Kebetulan aku mmg member kat situ so boleh dpt harga yg special, sambil2 tu boleh tgok balang2 kueh raya. hehehehe
 Menang glassware kat melaka nie adalah kat melaka raya, jadi pinggan mangkuk umah nie, balang kuih raya, dan jug2 air kat dlm umah nie semua dari sini ar. Umah biras aku yg kat pandan indah pun 1 set pie rat dari sini. Hehehe..dulu time keje dulu rajin buat, skg dah duk umah nie dah mcm senyap trus pulak.
 Tgok dak faris tu, sempat lagi main olok2 bik air sembahyang dari jug tu..hehehehe..kelakau ar nak..konon2 cuci kaki ar tu..
 Ha! inilah pemanggang ajaib tu, nampak tak saiz yg tertulis tu sebesar 28cm..boleh bayangkan tak? time beli kita akan dapat buku resepi sekali. Tapi aku nak try yg mudah dulu baru ar best nak story kan member bila dah try. Aku try buat ikan cencaru bakar dulu..cuma lumur ikan tu dgn garam kunyit jer.
 Nampak tak saiz dia bila aku letak atas dapur gas..ikan cencaru yg aku masukkan tu adalah yg saiz sederhana mcm tu. 1st time pakai aku sapu permukaan tu dgn minyak dulu tp klu dah 2nd time dah tak payah sapu dah tak melekat pun.
 Aku mula bakar dlm api yg sederhana jer, kira2 dlm 10  ke 15 minit mcm tu ikan tu pun dah mula masak. Mmg sempurna pun tak payah nak balik balikkan ikan tu. mmg depan belakang masak dgn elok.
Nanti hari minggu aku plan nak cari ikan siakap pulak nak buat siakap stim asam limau. tp aku mmg puas hati dgn menda nie ar, jimat minyak dan senang keje aku. Ader jugak resepi lain tp aku tgok cara nak gunakan pemanggang nie ikut pada kreativiti kita...

Okeh sampai sini dulu yer..dah tengah malam nie..selamat malam semua..

5 ulasan:

  1. wahhhh besnya ada pemanggang ajaib ni ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. T.kasih sis..mmg best jimat minyak jimat masa..

      Padam
  2. wah lebih byk makanan berkhasiat lahh lepas ni :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyallah..tp pape pun bergantung pd kita yg myediakan makanan itu..

      Padam
  3. org pemalas jer guna benda bodoh ni..tipikal melayu..diperbodoh oleh cina

    BalasPadam