26 Julai 2012

Surat untuk Adam

Assalamualaikum dan selamat berpuasa

Dalam sehari pernah tak anak korg tanya soalan yg pelik tp berulang kali? Itu ar yg terjadi kat adam nie. Dia selalu di suruh oleh mama dia yg pemalas nie utk ambik surat stp kali posman datang. Agaknya bila hari2 kena mesti dia terpikir knp asyik surat utk mama dan papa jer?
 Soklan dia "mama knp asyik mama dgn papa jer dpt surat dari posman?"...Adam pun nak.. Aku punya ar malas nak layan bila dah berkali2 dia dok tanya. Mula ar kepala nie naik pusing. Sb adam bukan jenis yg bila kita terang sekali dia diam. Tak.. dia akan tanya berkali2 walupun jawapan sama yg kita kasi.
 Pastu aku pun dapat idea. Mintak papa dia hantar suraty kat dia. Biar dia rasa sendiri perasaan dpt surat tu dan knp perlu dpt surat?. Yang si papa pulak aku ingat dia akan hantar surat dlm kertas saiz A4 tu. Pastu pakai stem 2 3 posen tu. tup tup bila sampai nah ko..Pos ekpress lagi siap sampul besau pastu surat pun besau2...hahaha melaka nau..
Bukan setakat adam jer yg terkejut mak adam pun terkejut jugak.
 Ha!! tu dia surat dia. Adam nie jenis baca masih di tahap merangkak2 lagi. Sb tu aku mintak papa carikan gambar yg berkaitan kasih sayang. Contoh mcm katon duck dgn duckling berpelukkan ker.. Atau pape jer ar samada imej katon atau bukan janji ader msj rindu syg mcm tu. Sekali ko Ha!! gambar ikan utk dia..hahahahaha
 Bukan setakat dia sorg jer adik2 pun dapat. Eh aku punya pun ader jugak. Bila aku suruh dia terangkan aper maksud fish yg papa kasi tu. Dia ckp papa suruh adam makan ikan..huhahahaha. Paling nakal dia mengusik adik faris dia. Dia ckap papa nak buang faris dlm laut sb nakal sgt..hehehehehe
Utk tasnim pulak dia ckp papa akan bg satu dunia utk tasnim..hahaha yg nie sweet jer penerangan dia.
Tapi bila tang aku punya tu..aku tak kasi dia terangkan. Sb aku mcm paham jer apa yg dia nak cakap. Aku paham pic tu menerangkan yg papa akan cari rezeki sampai tua. Tapi dia merengek2 jugak nak ckp..tahu pe dia ckp? Papa ckp mama ni asyik mintak duit sampai papa dah teruk mcm nie dah. Tergelak besau nenek dia dengar. Bertuah betol..tu ar aku tak nak klu dia yg ckap. Mesti ntah pape jer yg keluar dari mulut becok tu.

10 ulasan:

  1. mmg kreatif abg azwan kak...berbunge hati dieorg dpt parcel/surat...lepas ni leh suruh abg azwan pos present plak..suprisekan budak2 ni heeheheeh....

    tapi mmg tang penerengan lukisan ko tu mmg lawak gile kak wakkakakaka...adoi...adam bijak!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Erm..bagus jugak idea ko tu...boleh try t klu dia berjaya puasa penuh..

      Hahaha...penerangan tu mmg tak boleh blah...hehe..

      Padam
  2. bestnya... tak terfikir pula nak buat macam ni. lagipun sofea masih kecil lagi.

    pandainya ambil hati anak2... cantik pulak tu untuk seorang satu. siap pos laju ke rumah sendiri....

    tahniah... keluarga yang bahagia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe...t.kasih mia
      Kita org ni hidup berjauhan kira sb tu boleh dtg idea mcm ni..

      Padam
  3. bagus la idea mu rosidah...hihihhi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sajer nak kasi bebudak ni hepi sikit ana. Asyik bertanya bila papa nak balik, jd bg surat pun kira ok la jugak..

      Padam
  4. wahhhhhh besar nye ayah faris bg ..... :)

    sy pon tekejut

    BalasPadam
  5. alahai ..sweet sgt...
    nah..special buat adam & adik2..termasuk mama dia sekali..
    tersenyum lya baca maksud y ditranslatekan adam.. y xtahan..part mama dia la perabis duit papa... hik..hik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe...lya itu ar org ckp gambar memberikan 1000 maksud. Adoii!!! Tak tahan betoi maksud gambar tu..

      Padam