24 Oktober 2012

Maltesers Untuk Iris

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Amboii..bukan rajin BW lagi..rupa2 nya N3 sendiri tak terpublish, macam ne boleh careless pun tak tahu.Jadi terpaksa la modifiy balik agar bersesuaian dgn waktu dan keadaan semasa.

Seperti yang di janjikan, Kan aku cakap yg aku ada buatkan Manisan (tak tahu nak panggil kek ke biskut) untuk di sedekahkan buat abang dan kakak sepupu Iris.  Sebulan awal dok pikir apa nak buat untuk kawan2 Iris ni, Tak boleh plan sebarangan sebab takut lari dari jadual papa dia. Sudahnya aku terjumpa satu resepi mudah sangat kat Blog akk Azlita ni. Memula tengok eh cantik nyer senang jugak nie..
 Maklum la..orang tak pandai nak buat kek, sebab tu bila nampak resepi mcm nie kira dah boleh dah nie. Memula tu ingat ala.. maltesers dulu selalu jugak nampak, tapi tak sebab dah semakin tenggelam dgn coklat2 lain dah susah pulak nak jumpa dia. Cari kat tesco takde kat econsave pun takde jugak, giant kat klebang tu lagi la kecik jer mmg tak nampak langsung. Last sekali jumpa kat AEON peringgit sana.

 Tu la orang cakap kalau kita nak masak cara org tu mmg kita kena ikut sebijik sebulat caranya. Tapi kat sini aku dah langgar arahan. Memula sekali maltesers tu mmg dah lari dari kuantiti yg di kehendaki, mana ketidaknyer..dari mula nak buat tu iris asyik mintak nak ngap jer. Banyak yg masuk mulut dia dan mulut mama dia. hehehe..
 Coklat masakkan pun sama jugak, mmg kurang dari kuantiti yg di kehendaki sebab ada yg masuk mulut dan ada jugak yg tertumpah. Al maklum la masak sambil melayan si kecil nie. Cabaran berganda ganda datang, resepi senang dan mudah dari segi penyediaan bahan sampai nak buat tu. Tapi dek kerana anak kecik nie semua mcm susah sangat.
 Dulu2 aku selalu dengar org cakap macam nie, resepi2 nie bukan boleh ikut sebijik2..kalau ko ikut sebijik2 mmg tak jadi punya. Nak mudah main campak2 jer..Tapi aku bukan berani nak buat macam tu. Zaman sekarang bukan macam dulu yg kita dapat resepi dari salin rancangan masakan di tv atau di saluran radio, tak pun di memana bahan bacaan yg gambar pun itam putih ja.
 Zaman sekarang dah maju jadi dunia masakan pun sama jugak, orang2 sekarang belajar dari blogger masakan, hadir kelas masakan, banyak tips dan info yg boleh kita dapat dari berbagai saluran. Aku pulak yg selalu cari resepi dari blogger masakan nie, dorg bukan saja tinggalkan resepi kat sini. Tapi ada yg tulis buku pun ada jugak. Jadi mana boleh tak ikut sebijik2 ilmu yg di ajar. Den tak moo mendehaka la wei..
hehehe...tapi aku dah terderhaka jugak nie sebab tu maltesers aku nie keras nak potong, sebab aku rasa coklat kurang tapi biskut marie lebih. Tu la akibat buat kerja sambil dok mengunyah makan coklat. Tapi keras2 pun sedap jugak weii..jom la try resepi nie. Untuk tuan punya resepi saya mintak izin untuk tinggalkan resepi itu disini yer. Untuk org yg dah makan tapi byk komen tu aku nak cakap yg aku tak berani tak ikut resepi yg di berikan. Kalau ko pandai cubala main bedal jer buat jadi ke tidak tekstur yg macam aku nak tu..hehehe...peace no war..okeh..

MALTESERS SQUARE
By : Home Bake
Sumber : Dailydelicious

100 gm butter
200 gm coklat masakan di potong kecil
3 sudu besar golden syrup - sila kurangkan - kalau tak ada boleh gantikan dgn madu
225 gm Digestive biskut - di kisar halus - ita guna biskut marie
225 gm Maltersers

Untuk Hiasan
100 gm maltersers
50 gm coklat masakan putih - ita gunakan warna pink
50 gm coklat masakan

Cara Membuatnya
Kisarkan biskut hingga halus.
Sediakan loyang berukuran 8 inc, gris loyang dengan sedikit butter dan alas dasar dan sisi loyang dengan kertas minyak. Sebelah pun tak pe ini untuk memudahkan kita mengeluarkan ia dari loyang.

Dalam periuk kecil, satukan coklat, butter dan golden syrup dan masak atas api perlahan hingga semuanya larut. Matikan api..Masukkan biskut yang telah dikisar dan gaul hinga rata.

Kemudian masukkan Maltersers dan kacau cepat supaya coklat pada maltersers tidak cair.
Untuk mengelakkan maltersers cepat cair. Maltersers tu ita masauk dalam peti ais bila nak masuk dalam adunan baru keluarkan dari peti ais dan terus masukkan.

Tuangkan dalam loyang dan taburkan atasnya dengan Maltersers hiasan dan simpan dalam peti ais hinga beku. Bila dah beku, Keluarkan dari loyang hiaskan dengan coklat masakan yang telah di cairkan.
Potong kecil dan siap untuk di hidangkan..

14 ulasan:

  1. peh sedap ni.saya ni malas nak buat ape2,sebab takut tak jadi.bole tak mcm tu.haha

    BalasPadam
  2. Tersusun cantiklah Ida. Kakak bukan saja terpikat rasa dari bahannya tapi juga cantik dipandang mata. Itu yg Iris asyik nak masuk mulut aje:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe...bukan iris jer..ramai tangan yg myambar...

      Padam
  3. sedap ni..tgk byk blog masakan buat dh..tp nk buat mcm khuatir sbb xjadi jee...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena ikut bebtul2 ana..ini pun tak jadi ni..

      Padam
  4. warg!!! nak jugak...kecur air liur dah ni... (>_<")

    BalasPadam
  5. aummm...sedapnyer..

    igt kalo lya sihat nk cba buat..sbb nmpk sng je kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga lya cepat sembuh..senang nie nak buat utk asya..

      Padam
  6. Walau derhaka sedap gak ye, kalau x derhaka resepi, camner la agaknya ye!

    BalasPadam
  7. ish teruja i tengok manisan u tu tau... hehe

    BalasPadam