17 Disember 2013

Kisah di Bukit Rakit

Assalamualaikum dan salam sejahtera 

 Selepas kami bermalam di telok cempedak keesokkan harinya kami pun teruskan perjalanan ke seberang takir. Saja ubah angin untuk stay jauh sikit dari pusat bandar. Tapi storymory pasal seberang takir ni aku kiv dulu. Dan arini aku nak ceritakan salah satu kisah di seberang takir tu jugak iaitu satu tempat di Bukit Rakit dan pic diatas nilah nama kedainya. Macam mana aku boleh jumpa?..jom terus baca..hehehe
:
:
:
:
:
:

 Tu ari aku dan family nak stay kat seberang takir..Dalam perjalanan time berhenti makan aku sempat bertanya org tempatan pasal local food dorg kopok lekor dan celop tepung. Pakcik sorg tu ckp kat sini mmg terkenal satu warung kopok lekor. Sampai nak kena beratur pulak tu pakai nombor lagi. Tp dia ckp org2 kampung tak beli kat situ hanya org2 luar yg sanggup dtg beli situ. Dia ada suggestkan beberapa tempat lain utk kami dptkan kppok lekor. Tapi aku ubah pikiran aku nak try celop tepong dorg. Dan dia suruh cari di batu rakit..petang tu kami pun keluar dr chalet merayau2 ar di sana.
sekali tgok punya ar ramai manusia makan kat situ. Tak percaya tengok gambar2 yg aku snap ni


 Tengok dulang2 tu..letak jer habis letak jer habis..nak menyirap aku tengok dorg ni..bukan bik sikit2 sekali angkat sotong 5 6 ekor tu..
  Aku pun termasuk dlm kegilaan ni..sanggup beratur panjang. Alang2 dan dtg jauhkan try jer ar..biasa klu nak mkn celop2 tepong ni aku mkn kat pantai Batu Buruk jer. Takpe ar sesekali berubah angin, lagi pun masa kami pendek jer sampai besok jer di sini dan besok jugak akan terus balik melaka. Ok sekarang inilah hasil tangkapan aku dan suami dapat.
Ini pulak sotong aku setelah puas beratur dan main tektik kotor sikit utk mendapatkannyer..huhahaha..potong Q ar.. Sebab tak adil aku rasa cara pembahagian yang di buat..itu pasal ar..hehehe
Yang penting semua dapat rasa dan takde ar balik dengan tangan kosong..lagipun kesian anak2 time ni sebab dorg nie asyik nak main laut tapi tak boleh disebabkan kesuntukkan masa. Kos untuk makan semua kat sini hanya RM30 dengan minuman feberat jagung kisar.


4 ulasan:

  1. mmg wajib makan celup tepung ni kalo dah kesini kan kak...pernah tgk kat tv mmg terliur tgk pengacara tu makan......

    tang beratur tak betul tu leceh kan kak....takut jek nanti jadi gaduh2 tolak menolak....

    BalasPadam
    Balasan
    1. YUp..mmg wajib makan menu nie..tp tang beratur tu kena cari kaedah lain..

      Padam
  2. kat sini memang glamer ikan celup tepun n sotong segala memang sedap...selalu kalo pi umah sedara memang tak ketinggalan makan celup2 ni semua sedap2 teringin lak rasa nak makan...sedapnyer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe..kena plak dengan sos cili dia yang pedas2 manis..lagi ar cun..

      Padam