30 Julai 2012

Projek DIY yang tak jadi

Assalamualaikum & selamat berpuasa


Monday Blues ke korg semua nie?..hehehe..surirumah takde penyakit nie tau. sebab hari2 keje yg sama non stop. Sejak bulan puasa nie kerja rumah jadi lebih lancar..sebab bangun awal pukul 4 lepas makan terus jer aku buat apa yg patut. Pastu bila pukul 9 pagi semua keje2 tu dah siap mula ar aku pikir apa lagi nak buat??

Pikir punya pikir hari sabtu tu ari...aku ternampak tudung2 lama yg licin fabrik dia yg tak boleh pakai langsung. Mula ar aku pikir nak buat awingkan dia. Sebab sebelum nie aku dah pernah buat siap 2 3 lapis lagi. Barang semua dah ader aku pun terus jer lukis pola awing ikut ukuran muka aku nie.
 Nampakkan..betul2 excited tu..hehehehe..satu awning dia besar sikit utk tudung yg teramat2 licin kain dia dan lagi satu kecik sikit utk tudung yg kasar sikit kain dia. Panjang pulak aku lebihkan sampai jatuh bawah telinga baru ar dia akan ikut bentuk muka dan boleh bg efect muka kurus sikit..hehehehe..itu ar ilmu jahitan yg aku belajar selama nie..
 Dah siap cari kain perca yg aku beli kat nagoya tu ari..semua fabrik yg aku pilih thai silk..sb fabrik nie cantik untuk dijadikan awning. aku jumpa warna nie ok cantik sb tudung yg aku nak buatkan tu pun ader kena2 jugak dgn kaler nie. Terus iron biar kasi lekat.
 Okeh dah dapat 2..di sebabkan tak cukup kain satu dapat ira menegak dan satu dapat ira memanjang. Lantak pi kat dia ar..hehehehe. Lagi pun bukan aku nak pakai g jejalan jauh2 pun kat pasar pantai dgn ambik anak2 sekolah jer. Kira aku nak buat tudung basahan ar nie. Kalau aku nak buat utk pakai jalan ke, aku tak buat mcm nie. sebijik sejibun aku boleh ciplak memana brand yg aku suka janji ader fabrik yg sesuai. Skg aku ngah usha sisterholic punya...hehehe..
Dah taknak byk bok bang padahal satu habuk pun tarak!! nak tahu knp?? mendalah nie ar yg merosakkan semangat membara haku. Ntah saper punya pasal ntah g dok tarik2 benang yg kat mesin nie. Habis di simpul2, hampir 2 jam aku dok mengadap tau. Benang dah okeh masuk tapi asal jahit sikit jer dia putus. Puas aku pikir2 last2 sekali giveup tau. Nak g jahit kat kg jawa mmg tak ar..bebulan posa nie mmg jem habis punya. Sampai sekarang aku masih memikir knp dgn mesin jahit tepi nie??
Adakah tudung nie akan siap nanti???..jeng jenggg....
















6 ulasan:

  1. bagus ko kak...rajin n berkebolehan menjahit....lieya dlm byk2 bende...menjahit ni laa paling tak reti....nak jahit baju koyak just jahit jelujur pun failed tau heheeheheheeh

    akak mnat menjahit kan..beli jek laa yg baru.....sure berbaloi sbb akak akan gune...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klu nak beli baru kena tunggu umah sendiri...

      Padam
  2. x sabar nak tunggu hasilnya nanti..pandai lah sis menjahit :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Liza, sikit2 jer..tak sampai tahap pro..

      Padam
  3. owh..sng je nak buat awning dia ni yer.. tp lya mmg xde bakat bab2 menjahit ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lya..mmg senang tp kalau takde minat tak boleh..bakat boleh di asah..

      Padam