20 Mei 2012

Kisah Di Sebalik Muffin

Selamat petang dan selamat berhujung minggu semua...

Petang2 ni aku bawakkan kat korg semua story semalam..kisah nyer mcm ni. Aku mmg dah lama plan nak buat muffin dan barang pun dah dekat 3 bulan beli simpan. Sebab aku tgu waktu yg "sesuai" utk buat. Tp waktu tu tak jugak muncul2..barang2 ni aku beli kat pasar mini depan kg ni. Brand pun mcm tak konfiden je tp sebat jugak sb takde choice...

Di pendek citer ader member ajak lepak umah dia smlm. Tu yg aku jd buat tu..dia pulak nak test oven yg baru di beli..ha!! Mmg cantik sgt la planning kami ni. Setelah memikirkan cara dan idea akhir nyer aku dpt melepaskan diri dari umah..Yes!! Best nyer best nyer..ha kau mmg best pun.

Sebelum ke rumah dia aku ingat nak tambah coklat cip dgn telur. Sb aku hanyer ade coklat button je. Tp??!! Pasar mini tu dah tutup terus..siap kena roboh lg. Sudah nyer aku beli kismis kuning jer.

Pastu kat umah dia..kami pun trus dgn ape yg dirancang. Siap gelak2 kau..suker..aku lg suke sb dpt kuar umah time2 mcm gini. Sambil aku sediakan barang aku suruh dia panaskan oven dulu. Jeng jeng..kat sini la segalanyer bermula..hahaha..

Oven tu tak boleh tekan button power ko..adoii timer semua boleh. Kejap boleh kejap tak boleh..macam di main2kan pulak. Bila dah boleh panas melampau2 pulak sampai berasap asap. Mmg malang dah dtg ar ni.

Sambil dia dok belek2 oven tu aku terus siapkan adunan muffin tu. Ok jugak ar brand kijang ni..sb tak pernah try kan..cepat jer siap sb dah ready made pun menda tu.

Bila dah siap adunan pun oven masih buat hal jugak. Setiap kali bake jer mesti oven berasap2 pastu bahagian dlm keras mcm batu. Pe lagi kami siap tergelak2 ar. Pastu mula ar member aku buat andaian "tu la hang, ni tak jd pasai hang tipu mak hang la ni. Klu hang ckp betoi2 nak mai umah aku mesti jadi tau.." aku pulak ckp " ya kot..dah2 jgn dok pikiaq bukan2..fokus2.."

Hahaha... ini lah muffin yg dah kejong tu..last sekali aku pikir baik kukus jer. Pastu dia pulak ckp umah dia mmg takde tempat kukus..dah tergelak2 lagi..tp nasib rice cooker dia ader tmpat kukus..alhamdullilah..

Ade jugak rezeki anak2 kami ni..muffin yg di kukus ni jd dgn elok dan sangat moist ar..tp semua best sgt. Pastu Dia plan nak buat benda lain lagi utk sabtu minggu depan. Dah aku kena cari alasan lg utk melepaskan diri di waktu sesak cam gini..

posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan