09 November 2012

Hari Pisang

Assalammualikum dan selamat sejahtera.

Hari nie adalah hari jumaat yang terakhir bagi tahun 2012..tapi dalam kalender islam jumaat tetap penghulu segala hari. Bila jumaat datang mood pun lain jer dari mula bangun tidur sampai la ke malam terakhir jumaat. Aku hari nie lagi lain macam punya semangat..mugkin adam last sekolah hari nie. Pastu pikir pas nie boleh la cuti dari hantar adam ke sekolah selama sebulan setengah.
Yer la suri rumah pun nak jugak cuti kan..hehehe..cuti dari menjadi drive. Okla berbalik pada tittle tu. Ada ke hari pisang ea??..hehehe..aku try mintak tolong pakcik google tengok ada tak hari pisang?. Sebab hari epal kan ada..jadi aku terpikir la ada tak hari pisang. Cari punya cari aku jumpa la jugak..jeng jeng jenggg!!!
 
Eh, apa nak translate nie.."hari pencinta pisang" ..hahaha..ape2 jer la janji ada jugak hari pisang nie. Aik?! bukan tahun nie rupanya tahun depan yer. Ooo..belom pernah lagi org buat celebrate hari pisang la nie. Hahaha!!..knp la aku dok pening pikir pasal nie?..erm, takde la pening tapi sajer nak memain jer. Bukan apa minggu lepas seminggu aku sekeluarga asyik mkn pisang 40hari tu. Maklum la pisang nie kalau masak mesti serentak setandan tu.
Menu memula sekali aku bagi anak2 dgn anak2 sedara makan ialah cekodot pisang. Buat sikit jer la ingat takde orang minat. Sebab biasa aku buat bebudak jer yg tolong habiskan. Tetiba ari tu pulak ujan sangat lebat. Eh! tak cukup pulak, siap yg besar pun tumpang dua kaki lagi. Hehehe..bangga la kejap.
Menu ke 2 pulak aku try buat lempeng pisang. Pun sama jugak turut mendapat perhatian. Ada anak buah sorg tu dia sorg jer 4 keping di bantai nyer. Pisang tu mmg dah manis pulak tu aku kasi makan dengan madu. Lagi la dorg suka, klu org tua mesti gula dah naik tu. Letak esen pisang lagi kasi bau semerbak dalam ujan2 yg lebat tu. Saper tak terangkat kan, walaupun cuma lempeng pisang. Ngeh Ngeh..sekarang memang musin ujan jerkan? sekarang nie pun ngah ujan nie.
Pstu menu yg ketiga, aku cabar diri ku untuk buat kek pisang pulak. Sebelum nie aku pernah buatApam pisang. Tapi dah bosan pulak sebab tu, gigih betul aku dok mencari resepi yang sesuai dengan bahan yg ada dlm gobok tu. Akhirnya aku dapat jugak resepi yg dicari SINI. Tengok bahan2 simple jer nie. Cuma minyak masak tu aku tukar pakai butter, sebab butter ada lebih dalam esbok tu. lagi pun tak nak membazirkan.
Alhamdullilah percubaan pertama jadi dgn jaya nyer. ngam2 pulak tu masa membakar 60 minit. Lembut sangat kek aku nie..hehehehe..Nampakkan bahan2 untuk buat kek ni simple sangat. Tak sampai 2 hari kek nie lesap terus dari atas meja makan tu. Pastu dalam hati datang semangat nak try lagi la di masa akan datang. Dengan harapan semoga terbuka hati insan tu memberi aku keizinan..eh, dah merepek pulak nie. Ok la..selamat membaca dan menjamu mata. babai..

10 ulasan:

  1. ana nk buat kek marble pisang tu esok..ct kan so byk masa nk membaking..blk ni nk cari pisang..weeyy..

    BalasPadam
  2. rajinnya dia.. sy suka pisang wat cekodok jek..

    BalasPadam
  3. suka makan cokodok..hehe

    BalasPadam
  4. Next time buat banana split!

    BalasPadam
  5. sedap betul.. tertarik nak try resepi kek pisang marble susu tu... thanks ye

    BalasPadam
  6. ooo telepas plak hari pisang hehe..tak tahu plak epal pon ada hari..ish2..banyak betoi tak tau..

    BalasPadam
  7. sedap kan pisang.terus terasa nak g tesco beli pisang pas baca entry ni.haha

    BalasPadam
  8. rajinnya... macam2 boleh dipelabagaikan dengan pisang...

    BalasPadam
  9. sedapnya kek pisang tu..

    BalasPadam
  10. kek pisang tu nampak sedap lah dear :) fav sha tu

    BalasPadam