12 November 2012

Penantian satu penyiksaan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Pagi isnin yg jiwang gitu, tapi nie bukan jiwang2 poyo tu tau..sebenarnya ini berkaitan hati tuan punya blog nie yg dah rasa sayu habis nie..sob sob..Huwaaa!! jangan di tanya lagi pasai pa?..huhuhu..ini kes sebab dah hari isnin la. Hari isnin yg sunyi, hari isnin yg kosong..huhuhu..

(Sebelum tu N3 agak panjang sikit sebab luahan hati. )

Ok ok stop merepek bagai nie, strait to the point..sebenarnya Adam akan sunat esok, sebelom nie papa dia dah janji dengan dia yg papa dia kan ada sekali time Adam sunat. Aku buat appointment dgn doktor esok sebab aku tengok hari esok jer yg lega sikit. Kalau hari lain bukan main ramai lagi. 

Ah..ada banyak sebab lagi la knp aku pilih esok. Sebelum papa dia pergi dia mmg cakap..kompom dia 14hari laut 14 hari darat. Aku mcm tak percaya sebab dulu mcm2 masalah nak balik..ribut la, helicopter (chooper) dealy la..ada emergency la. Tapi bila dia berkali2 yakinkan aku yg dia akan balik, aku on jer la. Sepatutnya semlm dah sampai darat..tapi sampai hari ni masih tak de berita pape pun. Kami terputus hubungan sejak hari khamis tu ari. Last status fb dia Cuma bg tahu dealy jer..

Benggang jugak aku sebab dia tak ckp sampai bila dia kena stay kat sana?..Tapi aku redha jer apa yg jadi, sebab aku selalu pikir, tak boleh terima pakai janji en. Suami sekarang nie. Bukan tak percaya tp keadaan kerja dia dgn masa bersama kami yg pendek. Banyak yg dirancang tapi byk jugak yg tak jadi..Tapi kalau dia ada sini..macam2 yg di buat tau.

Sekarang masalah utama aku kat sini..bila Adam terlampau lampau mengharapkan dia balik. Adam dah tahu yg dia akan kena sunat, jadi setiap mlm dia akan Tanya..”mama, bila papa nak balik??..t ada sunat papa ada tak?..” Aku tak pernah bg jawapan yg tetap sebab tak nak dia mengharap..
 Adam tersangat2 la manja dengan papa dia, kalau papa ada dia berkepit jer dengan papa. Aku pulak sentiasa tegas dengan dia, sebab tu bila aku suruh apa pun dgn sekali suruh jer dia akan buat. hehehe..

Nak tahu?? sebenarnya tahun lepas Adam dah hampir kena sunat, doktor dah bagi mkn ubat dah inject kiri kanan ari2 tu. pastu dia punya meraung, meronta2 sampai doktor cakap tak boleh buat. Aku time tu masih minta doktor teruskan lagi, sebab kalu stop.. t dia dah ada experiance, mesti trauma punya. Boleh pulak doktor dgn papa dia ambik keputusan tak jadi. Adam Adam..
 
Alasan sebab Adam masih kecik lagi..padahal dah umur 5tahun tau, cuma dia manja jer bila dgn papa dia. Cuba tengok ketinggian adam dengan aku. Sekarang dah 6 tahun, kawan2 sekelas dia semua rendah2 jer (amboii sedap mgata anak org ea), anak2 kawan aku yg umur 9 tahun sama tinggi dengan adam. Lagi satu dalam family kami semua anak2 lelaki akan di sunatkan sebelum sekolah. Ada yg lahir terus sunat, tu buat kat Pusrawi sebab bersalin sana.
PALING PALING TERUK masalah aku ialah dah 3 hari adam terkencing malam, dah bertahun tahun tak pernah kencing malam. Boleh pulak terkencing malam, bila dia tersedar dia terkencing, menangis2..mugkin takut aku marah atau pukul la tu. Tapi aku layan ok jer, cuma bebel manja jer.

Pagi tadi pun dia terkencing, bila dah salin seluar baju..sebelom nak tidur balik. Ada satu soklan yg bg aku jawapan kenapa dia kencing malam. Dia tanya "mama bila papa nak balik??..t sunat papa ada tak?..aku terdiam kejap sebab terkejut dan ngah pikir jawapan nak jawab..

Aku cuma jawab "adam, mama tak tahu la..mama dah tak dpt contact dgn papa lagi..t kalau sunat papa takde mama mintak atuk temankan adam yer.."  dia  cakap " yer boleh, tapi klu boleh adam nak papa.." pastu aku peluk dia..terus dia menangis teresak. Adam jarang menangis depan aku sejak dah parsekolah nie..lama jugak kami berpelukkan dan aku pun nangis jugak.

Rupanya adam terkencing malam sebab takut bersunat tu, pastu dia pun rindu papa dan harapkan papa ada sesama time dia bersunat tu. Sekarang nie penguat semangat Adam hanya atuk jer, dan sepupu dia yg akan bersunat sesama..Najeeh Alexander..

Kesian Adam..tapi inilah cabaran yg terpaksa di tempuh oleh seorg anak lelaki..Sebab Adam akan jadi pemimpin suatu hari nanti..setiap pemimpin akan di uji dgn cabran dan ini adalah cabaran pertama Adam..

18 ulasan:

  1. Tak tahulah Ida kenapa kakak pulak yg merembes airmata baca N3 ini. Terasa syahdu pulak bila Adam asyik tanya papa dia.

    Doa kakak moga cepatlah suami Ida dapat tiba darat tak kisahlah selepas sunat tapi kalau boleh masa Adam dlm pantang ni...

    BalasPadam
  2. Kasihan pada Adam...nak juga papanya temankan...takpelah..kalau diizinkan Allah sempatlah papanya balik menemani Adam...tabah sungguh hati awak..saya tumpang bersedih juga dengan apa yang awak alami...luahkanlah..saya sudi mendengarnya ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. T.kasih kerana sudi membaca...sekadar luahan rasa dr hati seorg mama.

      Padam
  3. T.kasih akk..saya pun harap begitu. Adam akan kuat kalau dia ada..

    BalasPadam
  4. semoga papa nya sempat balik dan temankannya semasa acara berkhatan itu nanti.. Ya bila mai part2 macam ni kompom anak anak lelaki perlukan papanya sebagai poenguat semangatnya.. Mak dara pernah laluinya semasa anak sulong mak dara berkhatan 3 tahun yang lepas.. Memang nak ayahnya aje sepanjang proses tu.. Maybe perasaan segan dan malu dah mula timbul dalam hati anak mak ketika itu...

    semoga semuanya berjalan dengan lancar ye

    BalasPadam
  5. T.kasih mak dara..yer betul anak lelaki perlukan papanya time bersunat.

    BalasPadam
  6. KEsian....moga selesai mdengan selamat....

    BalasPadam
  7. huhu sian adam... kuat semangat ye dikk.. mama ade teman adam, adam ade atuk .. haa sume ade ..

    BalasPadam
  8. looo cian adam sampai tekencing malam...biasa la kak budak2..takott..tambah2 kalau kenkawan dia citer itu ini hehe..

    BalasPadam
  9. adam dah dewasa ! tahniah adam..

    BalasPadam
  10. Takut tu..kalau de papa die berani sket kot..adam kene berani..sunat sikit je..macm kene gigit semut..try tgk upin ipin..x takot pon..huhu

    BalasPadam
  11. alahai kak...sayu hati bace kisah sebelum sunat nie...ade kisah rupenye...org tgk kat insta ngan facebook pic sebelum dan selepas sunat jek....

    insyaallah kak, abg azwan akan ganti balik janji2 die tu....diepun bukan suke2 nak mungkir janji kan...akak sabar key...n org tau akak seorg yg toleransi dan memahami kejaya suami......

    BalasPadam
  12. Cian adam, semoga dpt ngan papa nanti!

    BalasPadam
  13. first time baca blogni.. terus terbaca kesedihannyer.. rintihannya,,,
    moga adam kuat semangat kali ini...

    BalasPadam
  14. alahai.. mcm2 ujian.. apa2 ponmoga adam kuat ye utk bsunat..

    BalasPadam
  15. kesiannya dia..

    BalasPadam
  16. kena kuat semangat.... lelaki mesti berani...

    BalasPadam