09 Ogos 2012

Fenomena berbola pasir

Assalamualaikum Dan selamat berpuasa.

Hari nie datang mood rajin nak story mory kat korg pasal sambungan dari kisah ketam yg LEPAS. Menurut pakcih tu dorg tangkap ketam waktu petang time air laut surut. Jadi time nak tunggu suami balik kerja aku pun bawak anak2 g main pasir kat sana. Serious cakap pantai cherating mmg cantik sangat dgn air yg menghijau, tapi korg tgok time nie air mmg surut habis ar.

Faris agak tercengang sikit sebab sebelom nie tempat yg sana dia pergi ada air dan sekarang air dah takde.
Nampakkan sangat jauh air surut, time nie mmg air tengah disedut habis ar..aku dapat tgok perubahan sedikit2 air tu pergi dari kaki kami. tu adam yg jauh berlari ke sana.
Akibat tak larat nak kejar gigi air yg semakin jauh pergi, last sekali bukak tikar dan letak ar kat situ sambil melayan dorg memain pasir. Faris tak lari dari dia punya lori tu.
Aku pulak sempat posing kejap dan camera man saper lagi klu bukan adam. hehehehe..nasib gambar ni cantik, klu tak bergegar2 jer image dia.
Dalam pada aku dok leka tgok anak2 korek faris kat kaki aku, baru aku perasan YA ALLAH..knp pasir nie bulat2 mcm bebola?..aku tenung betul2 yer mmg bulat. Pastu aku panggil adam suruh tengok dia ckp yer ar mama pasir nie..memang pasir..Tapi saper yg buat?? Dah datang persoalan mcm2 dlm kepala aku. Adam ckp "ntah2 alien kot mama.."
Dalam dok kompius tu aku tekan bebola pasir dgn tapak tangan aku..sah dia lembut jugak macam pasir..nampakkan kesan aku tekan tu?..sekali adam jerit kuat "MAMA!! TENGOK SEKELILING KITA!!..WAH!! bukan kat kaki aku jer tapi semua sekeliling kami..tempat2 gigi pantai tadi jadi macam nie
Nampak tak kesan tanyar jip yg lalu..rupanya klu kita pandang jauh..bebola nie bergerak2 tau. Tapi klu kita pergi automatik berbola nie berhenti bergerak. Pastu aku suruh adam g jaga adik2. Sb dah dtg aku punya penasaran tu..hehehe..tahu pe aku buat??. Aku stay kat suatu tempat tu lelama nak tgok knp bebola tu berjalan sendiri?.. pastu aku diam dlm berapa minit tu. baru ar aku nampak bebola tu tak jalan sendiri sebab ade menda yg dok golek2kan dia. Tahu tak ape??..rupanya2 ketam. Berbagai2 saiz. Kalau berbola besar besar ar saiz ketam tu..
Nampak tak sepanjang gg pantai nie perubahan bentuk pasir dia?..tu semua berbola ketam ar. Patut pakcik semalam ckp dorg senang tangkap ketam time mcm nie. Baru aku paham lubang bulat sekeliling berbola tu adalah tempat ketam tinggal. Sebab tu time org datang tgok dia dok tolak berbola tu dia hilang, rupanya dia nyorok dalam lubang tu ar. kalau nak jelas lagi boleh tgok DI SINI. sebab dia ada explainkan knp ketam buat macam nie. Pastu baru aku terpikir, klu mcm nie caranya mudah ar aku ajak anak2 tangkap ketam. Dah korg semua jangan main pasir jom kita rasa pengalaman tangkap ketam pulak.
Caranya mcm nie, aku cakap dgn adam kita pilih ketam yg besar2 dgn tgok saiz berbola dia dan lubang dia. Pastu bila dia lari kita kaup pasir bahagian lubang tu. Dalam tu mesti dah adam ketam. Dan teknik nie mmg berjaya. Banyak ketam yg aku dapat.. Melompat2 tau dah rasa balik ke zaman kanak2 balik. Aku leka dgn semua tu tak ingat ape2 lagi dah..bila aku pandang tgok2 aku sorg jer yg excited tangkap ketam.

Dorg tiga beradik dah masuk dalam lopak air yg tinggal..Dak iris siap bukak baju lagi..punya ar aku tak perasan ko. Adoii..sekejap jer aku di alam fantasi tadi..bila sedar balik aku dah jadi mama kat 3 org budak kecik nie. Bestnyer jadi bebudak..huhuhuu..
Taklama pastu papa pun balik kerja, dia call bila tgok kami takde kat resort. Punya ar best sampai aku lupa kat dia kejap. Last sekali akibat tak dapat masuk bilik..hehehe..dia yg datang kat kita org di sini.
Terkejut dia tgok anak dara dia seksi giler macam tu..hehehe..dgn tak takut air lagi. Berbola ketam tu di pijak2 jer takde geli2 punya. aku lak yg risau kot2 ketam2 tu sepit kaki dia. Tapi tak ketam semua lari bila raksasa chomel nie datang.
Sempat bergambar lagi tu
Biasa..mama papa pun nak jugak abadikan kenangan di sini..gambar sewaktu senja di cherating. Ok dah kat sini dulu kita stop. Next story pasal ketam nie akan bersambung lagi..zassss!!!!

8 ulasan:

  1. oooo ketam tu ke yg buat kak...tapi mcm semacam kan tgk pasir tu bulat2 heheeheheh.....

    serook tgk budak2 nimain air....mia mija suke la ni .....kak pandai anak bujang ko snap gambo...tak gegar pun....lepas ni leh la harap heheeheeh

    BalasPadam
  2. hehehe..yup ketam yg buat..

    adam ni boleh harap ar jugak.. :)

    BalasPadam
  3. alor teringin nk g cherating..tp hubby kt perjlnan jauh sikit..sbb aryan klu jln jauh2 payah sikit..xreti duk diam dlm kete..weols takut xterlayan dia kang lama2 dlm kete..huhuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh..boleh ar Ana, try jalan waktu dia nak dekat tidur..kl kesana dlm 4jam jer..insyallah boleh tu..

      Padam
  4. seronokkan tengok tempat tinggal ketam.. best lagi bila dapat kutip secara live camtu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks syiela..mmg best kenangan yg paling berharga..

      Padam
  5. Biasa juga lihat bebola pasir hasil buangan ketam buat lubang.

    BalasPadam